Muut tuotteet

Mitä muuta voi käyttää auton vaimennukseen?

Erilaisia tuotteita auton vaimentamiseen

Alumiini, tuo joka paikan ihmeaine

Alumiini on auton vaimentajalle ja autohifiharrastajalle todellinen monitoimiaine. Sitä on helppo työstää ja se on silti erittäin lujaa ja kestävää. Ei ime lainkaan vettä eikä ruostu. Eli ei vaadi minkäänlaista pinnoitusta. Kiillottamalla siitä saadaan peilikiiltäviä upean näköisiä osia rakennettua vaikka mihin tarkoitukseen.

Alumiinikaulus 16Aluring-65-tum-300x300

Valmis 15 mm korkea alumiinista valmistettu kaiuttimen asennusrengas. DIN-standardin kokoinen, eli käy suoraan kaikkiin standardikokoisiin 6,5″ kaiuttimiin. Näillä voit korottaa kaiutinta asennuspinnasta jos asennuspaikka on liian matala. Lisäksi voi tehdä kaiuttimen asennuspaikasta PALJON TUKEVAMMAN ja samalla myös vähemmän resonoivan. Tai voit suoristaa asennuspinnan joka on epätasainen. Kiinnitä rengas asennuspintaan vaikka neljällä pultilla/ruuvilla ja liimaa se elastisella liimamassalla kiinni samalla. Tiivistä rengas asennuspintaan butyylimatolla. Näin saat tiivistetyn, tukevan ja vaimennetun kaiuttimen asennuspaikan helposti.

Renkaita voi pinota päällekkäin niin monta kuin vain haluaa. Laitat vaan liimamassan väliin niin pino on tiivis. VINKKI: tee kierretapilla kierteet renkaaseen kaiuttimen kiinnitysreikien kohdalle. Näin saat asennettua kaiuttimen renkaaseen pulteilla. Taatusti tukeva ja irrotusta ja kiinnitystä kestävä asennus.  Renkaissa on valmiiksi 8 reikää, joka toinen istuu kaiuttimen kiinnitysreikiin ja joka toisesta voit kiinnittää renkaan autoon erikseen.

STP ALUM alumiinilevy liimapinnallaSTP ALUM

Ovien sisäpellissä on lähes joka autossa isoja aukkoja. Tukkimalla nämä aukot saat tehtyä ovesta paljon toimivamman siihen asennetulle midbassolle JA vähennät oven sisältä kantautuvaa ajomelua. Helppo keino tähän on STP ALUM. Taipuisa ohut alumiinilevy jossa on itsessään liimapinta. Liimaa levy reiän takapuolelle ja toinen levy reiän etupuolelle. Näin saat todella tukevan asennuksen kun levyjen liimapinnat tarttuvat aukon kohdalta toisiinsa. Päälle liimataan butyylikumimatto ja saadaan hyvin vaimennettu ja tiivis ovi.

STP ALUM soveltuu myös moneen muuhun käyttöön, mielikuvitusta kannattaa käyttää ja kokeilla. Yksi mihin tätä on sovellettu, on konepellin sisäpuolelle tehty kiiltävä pinta. Asennettu nätisti muotoonsa leikatut palat ALUMia konepellin sisäpintaan ja kiillotettu peilikiiltäviksi. Jos pinta likaantuu, sen saa aina pyyhkäistyä alumiininkiillotustahnalla puhtaaksi 😉

SIKA ja muut sen lajitoverit

Yksi tunnetuimpia liimamassoja on SIKA-Flex. Muitakin hyviä on, esimerkiksi FIX ALL. Nämä ovat elastisia liimamassoja, joilla saa kiinnitettyä monia osia paremmin kiinni. Kuten edellä mainitut alumiinirenkaat, aiemmin kerrotut kattopalkkien kiinnityksen kattoon jne jne. Tiivistämiseen ja liimaamiseen käytä tällaisia massoja. Ei kovettuvia koska niillä on taipumusta napsahtaa irti jos liimattavat pinnat liikkuvat ja tärisevät. Ei silikonipohjaisia, koska niillä ei oikeasti tartu kunnolla kiinni mikään. Lisäksi silikonit tahraavat ympäristönsä, näillä massoilla ei sitä haittapuolta ole.

AlumiinilevytAlumiinipalat auton ovien vaimentamiseen

Alumiinilevystä voi tehdä ovien sisäpellin tukkimispalat. 1-2 mm on sopiva paksuus tähän tarkoitukseen. Toki ne voi tehdä vaikka 10 millisestä jos haluaa ampua yli kunnolla, mutta tuo milli tai pari on vielä kohtuuhelppoa leikeltävää kotikonstein. Tee paperimallit aukoista, oikeasti SOPIVAN kokoiset. Leikkaa alumiinikappaleet paperimallien mukaan sopiviksi. Liimaa levyjen taustapuolelle tässä vaiheessa butyylimaton palaset ja niiden päälle pehmytmaton palaset. Huomio oven sisällä olevat osat. Jos jotain osia on lähellä aukkoa ja paksu matto voisi jäädä kantamaan välissä, jätä siitä kohti matto pois kuten viereisen kuvan alimmaisessa palassa on tehty.

Levitä liimamassaa reilu ( puoli senttiä ) paksu rantu sisäpellin aukon reunoille. Paina alumiinipalat paikoilleen kunnolla. Jos käytät hyvää liimamassaa ja palaset ovat oikean kokoisia, ne pysyvät tuossa massassa yön yli paikoillaan ilman lisätukea. Voit toki laittaa ne varmistukseksi vaikka ilmastointiteipillä ovipeltiin kiinni kuivumisen ajaksi. Seuraavana päivänä asenna butyylimattoa sisäpeltiin jossa ei ole enää turhia aukkoja. Kannattaa toki huomioida oven lukkotankojen ynnä muiden osien liikkuvuus kun tätä projektia tekee. Ovet ja ikkunat on kiva saada vaimennuksen jälkeenkin vielä auki.

Tiivistenauhat ja butyylikumimöykyt

Hyviä tuotteita toisiaan vasten rämisevien osien hiljentämiseen niin auton ulko- kuin sisäpuolellakin. Kaikkii paikkoihin ei voi laittaa koko taustaa umpeen vaimennusmatolla. Esimerkiksi auton ulkopuolella olevan listan alle ei kannata laittaa pehmytmattoa koko alalle. Koska sen alle kertyy kosteutta. Sopiviin kohtiin sijoitetut tiivistenauhat ja/butyylikumista tehdyt pikku palaset hoitavat homman ja päästävät silti veden välistä pois. Ja osat saa vielä irtikin toisistaan. Jos osien irrotus ei koskaan ole tarpeen, voit vaikka liimata ne elastisella liimamassalla kiinni.

Verhoiluhuopa

Verhoiluhuopa on kevyenä ja pehmeänä materiaalina moneen paikkaan käyttökelpoinen. Kojetaulun sisään piilotettavia yksiköitä ( jakosuotimia tms ) voi ympäröidä huovalla. Näin ne pysyvät paikoillaan eivätkä kolise. Kovien pintojen verhoilu on toinen asia joka auttaa melutasoon. Ja antaa siistimmän ilmeen. Erittäin suositeltavaa esimerkiksi pakettiautojen vanerointeihin. Pehmeä huopapinta imee melua ja on paljon siistimmän näköinen kuin paljas vaneri.

Vaahtomuovi

Joissain tilanteissa paksu vaahtomuovin pala on korvaamaton. Esimerkkinä auton kojetaulu joka oli kiinnityskohdistaan kyllä kunnolla kiinni. Mutta niin ohutta ja heikko muovia ( ja huonosti suunniteltu kiinnitys myös ) että se alkoi aina basson mukana kolisemaan auton runkoa vasten. Runkopalkin ja kojetaulun pinnan väliin muutama sopivaan kohtaan tungettu vaahtomuovin pala poisti ongelman helpolla, halvalla ja nopeasti.Vaahtomuovin käytössä täytyy toki ottaa asennuspaikka huomioon. Ei kannata sijoitella kosteiden koteloiden sisään ylimääräisiä pesusieniä, siitä ei hyvä seuraa.

Melkein mitä tahansa voi käyttää hyödyksi

Aivan niin. Monesti auton täydellistä vaimennusta hakiessaan joutuu tekemään aivan uusia ratkaisuja. Soveltamaan, pohtimaan, kokeilemaan ja keksimään jotain uutta. Mutta näistäkään kikoista ei ole paljoa hyötyä jos itse auton peltipinnat on jätetty vaimentamatta kokonaan. Kunhan perusvaimennus on kunnossa, voi näillä pikkujutuilla viimeistellä homman.

Sitten siirrytään katsomaan esimerkkejä muutaman auton vaimennuksesta kohtaan ESIMERKKEJÄ