Citroen Jumpy 2011

Sivun kuvat saa klikkaamalla isommiksi.

Lähtökohta

Aiemmin tällä sivulla esitelty Jumpy vaihdettiin yrityksen käyttöön tuoreempaan malliin. Parin sadan kilometrin autonvaihtomatka on yhdellä tavalla shokeeraava: Vaimennetulla vanhemman korin Jumpyllä ajettiin talvirenkailla vaihtamaan autoa. Uudemmassa oli jo kesärenkaat alla ja paluumatkalla tuli epätodellinen olo. Olisi pitänyt otta peltorit mukaan. Uusi auto kesärenkailla oli monin verroin meluisampi kuin vanha talvirenkailla. Ero oli niin suuri että hiljaisempaan kyytiin tottuneella alkoi loppumatkasta jo oikeasti ärsyttää. Melu tekee matkanteosta epämukavaa ja tässä autossa sitä melua riittää. Päätettiin että heti kun muilta töiltä ehditään, aloitetaan vaimennusprojekti firman pakuun ja pyritään dokumentoimaan se mahdollisimman huolellisesti  jotta sitä voidaan käyttää esimerkkinä vaimennuksesta. Näitä autoja on liikenteessä todella paljon, Citroen Jumpy/Fiat Scudo/Peugeot Expert on suosittu pikkupaku. Mutta meluisa.

Ennen kuin mitään vaimennettiin, autolla käytiin ajamassa koeajolenkkiä, joka kuvattiin videolle erillisen kunnollisen mikrofonin kanssa. Sama homma tehtiin moneen kertaan projektin aikana jotta saadaan materiaalia josta voidaan jälkikäteen auton hiljenemistä tutkia.

Takaosan katto

jumpy1

Tavaratilan katto on pakettiautossa kuin kumiseva peltirumpu. Se on myös erittäin helppo ja nopea vaimennettava, sillä vaimennuksen tieltä ei tarvitse purkaa pois mitään kun verhoiluja ei ole. Aloitimme projektin tavaratilan katosta. Ensin puhdistus bräkliinillä ja sen jälkeen STP Black Gold-vaimennusmattoa pintaan.

jumpy2

Black Goldia kului kattoon noin 2,5 m². Aikaa meni puhdistukseen ja maton laittamiseen noin yksi tunti. Koska takaosassa ei pehmeitä verhoiluja ole absorboimassa melua, lisätään kattoon vielä kerros pehmytmattoa hoitamaan tätä tehtävää. Tässä tehtävässä STP Biplast 10 on edullista ja toimivaa tavaraa. Sitä kului sama määrä koska peitto oli sama, eli noin 2,5 neliötä. Aikaa kului noin 45 minuuttia.

jumpy3

YHTEENVETO tavaratilan katto:

  • 2,5 m² Black Goldia
  • 2,5 m² Biplast 10 mattoa
  • työaika noin 2 tuntia

Seuraava operaatio oli jälleen testiajo samalla tienpätkällä ja videokuvaus. Testiajolla kuulosti siltä, että melun lähde olisi siirtynyt hieman alemmas, mutta ero oli niin pieni että siitä ei isoja johtopäätöksiä voida vetää.

Väliseinä ja hytin katto

Väliseinän irroitus on helppo ja nopea homma. toistakymmentä pulttia auki ja seinä on irti. Irroitustyö kesti noin 15 minuuttia. Väliseinän hytin puolella oli huopaverhoilu jo valmiiksi ja sen alla noin sentin paksuista pehmytmattoa. Tästä syystä vaimennusta ja verhoilua ei tehty sisäpuolelle kuten yleensä tehdään niissä pakettiautoissa joissa on molemmin puolin paljaalla pellillä oleva seinä.

jumpy4

Ja lopuksi päätettiin jättää vielä huopaverhoilukin tekemättä, Black Gold-matto ei niin pahalta näytä etteikö se kelpaisi pinnaksi pakettiauton tavaratilaan. Siksi maton laitto piti tehdä hyvin huolellisesti että jälki on siistiä ja kelpaa ilman verhoilua. Sen johdosta aikaa kului väliseinän matottamiseen noin 2,5 tuntia. Mattoa kului aika tarkkaan 2 neliötä. Väliseinässä on kaksi ilmanvaihtoritilikköä ikkunan molemmin puolin. Koska ne olivat sisäpuolelta jo pehmytmaton ja huovan peittämiä, ajateltiin että ne voidaan vetää umpeen vaimennusmatolla myös toiselta puolelta.

jumpy5

Kattoverhoilu on helppo poistaa kun väliseinä on valmiiksi irti, tästä syystä hytin katto päätettiin vaimentaa samalla kertaa. Verhoilun purkuun kului aikaa noin 20 minuuttia.

jumpy6

Kattoverhoilun purkamisen jälkeen hytin katto puhdistettiin bräkliinillä ja vaimennettiin ensin STP Black Goldilla ja sen päälle laitettiin STP Biplast 10. Kumpaakin mattoa kului vähän alle neliön verran. Puhdistukseen ja vaimennukseen meni aikaa noin puoli tuntia.

jumpy7

jumpy8

Lopuksi asennettiin kattoverhoilu takaisin paikoilleen ja sen jälkeen väliseinä.

jumpy9

YHTEENVETO väliseinä ja hytin katto:

  • 3 m² Black Goldia
  • 1 m² Biplast 10 mattoa
  • työaika noin 4 tuntia

Tällä koeajolla huomattiin selkeästi kaksi asiaa. Auton melunlähde siirtyi selvästi alemmas jalkoihin. Eli muualta suunnasta tuleva ääni väheni ja lattialta kuuluva jyrinä oli nyt selvästi suurin yksittäinen ääni. Toinen havainto oli paineen tuntu korvissa. Eli ne ilmanvaihtoritiliköt olivat sittenkin hyödylliset vaikka olivat toiselta puolen pehmytmatolla tukitut. Ritiliköt leikattiin auki ja paineentuntua ei enää korviin seuraavalla lenkillä syntynyt. Ritiliköt oli helppo leikata auki seinän ollessa paikallaan.

Hytin lattia

Tähän astisten kokemusten perusteella autossa rengasmelu on selkeästi suurin melun lähde ja seuraavaksi päätettiin vaimentaa hytin lattia. Lattia vaimennusta varten pitää purkaa kojetaulun alaosat ja vaihdekonsoli, jalkalistat ja turvavöiden suojaverhoilut. Ja tietysti irrottaa penkit ja lattiamatto kiinnikkeineen. Purkutyö kesti kokonaisuutenaan noin kaksi tuntia että kaikki oli saatu pois.

jumpy10

Lattiamatto itsessään on ihan asiallinen, paksua kumia ja sen alapuolella muotoonvalettua pehmeää äänieristettä paikoitellen usemman sentin paksuudelta.

jumpy11

Peltiin ei eristettä ole sitten laitettu tippaakaan, koko lattia ja pyöränkotelot pelkkää maalalttua peltiä.

jumpy12

Lattiaan laitettiin kaksi kerrosta STP Black Gold-mattoa kauttaaltaan. Pyöränkotelot ja rintapelti niin ylös asti kuin päästiin kojetaulua poistamatta eristettiin myös. Koko rintapeltiä ei pysty eristämään ellei poista koko kojetaulua ja kaikkia auton laitteita ilmastointia myöten. Tällainen operaatio taas vie niin paljon aikaa että siihen ei lähdetty. Lattiaan tuplakerroksen laitto vei aikaa jopa kolme tuntia, sillä kojetaulun alapuolelalla ja pyöränkoteloiden luona työskentely oli hidasta ja hankalaa.

jumpy13

Väliseinän alla olevaan kiinteään peltiin laitettiin kerros STP Biplast 5 mattoa vielä lisäpehmusteeksi. Kun kerran lattia oli purettuna ja kaikki johtokourut esillä, vedettiin samalla kaapelit apukuskin penkin alle valmiiksi, että saadaan pienimuotoinen hifipaketti penkin alle paikoilleen myöhemmin.

jumpy14

Irroitetut verhoilupaneelit saivat myös osakseen palaset Black Goldia ja päälle Biplastia. Helppo tehdä kun kaikki on irti, jämäpaloille hyvä käyttökohde. Ja jos vähänkin parantaa tilannetta melun suhteen niin kannattaa tehdä. Tunnin verran käytettiin aikaa panelien vaimentamiseen ja se tehtiin hukkapaloista mitä aiemmin oli jäänyt.

Kasaukseen meni aikaa kaikkineen puolentoista tunnin verran että kaikki oli hytissä takaisin paikoillaan.

YHTEENVETO hytin lattia:

  • 5 m² Black Goldia
  • 1 m² Biplast 5 mattoa
  • työaika noin 8 tuntia

Sitten koeajolle. Tähän astisista suurin yksittäinen ero melutasossa. Edelleen rengasmelua tulee hyttiin, mutta nyt moottorin ääni erottuu paljon aiempaa selvemmin eli rengasmelun taso on selvästi laskenut. Ja melu on sävyltään pehmeämpää ja tuntuu olevan matalampaa taajuutta. Tällä hetkellä tuntuu, että ovien alapuolisko olisi se suunta josta melua tulee eniten. Siispä seuraavaksi siirrymme ovien kimppuun.

 Etuovet

Etuovissa toimitti vaimennusmaton virkaa parin kämmenen kokoinen pala vaimennusmattoa. Sentään jotakin. Oven sisäpellissä oleva kosteussulku poistettiin ja ulkopeltiin laitettiin yksi kerros Black Goldia.

jumpy15

Alkuperäinen pieni vaimennusmaton pala oli niin hyvin kiinni, että se sai jäädä alle. Ulkopeltiä vasten oleva palkki jakoi oven kahteen erilaiseen osioon. Yläpuoli oli helppo vaimentaa, suoraa peltiä koko alalla. Palkin alapuolella taas lisätyötä teettivät korin muovilistojen kiinnikkeet joita oli aika monta. Niistä saattaa tihkua vettä oven sisään joten niiden kohdalle leikattiin reilut aukot ettei tehdä vesitaskuja maton ja pellin väliin. Samoin palkki jätettiin peittämättä reunoineen.

jumpy17

Blac Goldin päälle laitettiin STP SPL 04 pehmytmattoa parantamaan midbassotoistoa ja vaimentamaan kuminoita oven sisällä. Palkin yläpuolelle koko ala ja alapuolelle vain pala keskelle, kun ei viitsitty pikkusilppua tästä matosta tehdä listan nepparien takia. Midbasso on sen verran ylhäällä että sen tausta tuli hyvin katettua pehmeällä matolla.

jumpy18

Oviverhoilun taustapuoli peitettiin kauttaaltaan STP:n Biplast 5 matolla. Näin varmistettiin ettei verhoilu taatusti rämise.

jumpy16

Ja lopuksi sisäpelti vaimennettiin kauttaaltaan. Kosteussulkumuovi korvattiin Black Goldilla joka ajaa aivan saman asian ja lisäksi vielä äänen vaimennuksen ja midbassotoiston suhteen paljon paremmin.

jumpy19Tarkkasilmäiset huomaavat että kaiuttimet vaihtuivat samalla. Siitä on juttua TÄÄLLÄ jos kiinnostaa lukea.

 

YHTEENVETO etuovet:

  • 2,5 m² Black Goldia
  • 1,5 m² Biplast 5 mattoa
  • hieman vajaa 1 m² SPL 04 mattoa.
  • työaika noin 5 tuntia

Ja jälleen koeajon paikka. koeajolle. Rengasmelu väheni jonkin verran mutta ei ehkä niin paljoa kuin odotettiin, sen verran selvästi tuntui ääni aiemmin tulevan ovien kautta. Mutta melun tulosuunta muuttui täysin. Melu tulee nyt lähes yksinomaan takaa. Eli vaimentamattomat tavaratilan seinät ja lattia kantavat jyrinää ja lähtevät “soimaan”. Vaikka väliseinä onkin vaimennettu, on sen yläreunoissa sen verran aukkoja, että melu tavaratilasta kantautuu läpi. Ja muutaman päivän ajelun jälkeen havahtui huomaamaan, että aiemmin silloin tällöin kuulunut moottorin ääni kuuluu nyt oikeastaan koko ajan. Eli muun melun taso on laskenut niin paljon että moottorin ääni on noussut esiin. Seuraava projekti on sitten tavaratilan seinät.

 Tavaratilan seinät ja ovet

Tavaratilasta ei löytynyt ensimmäistäkään minkäänlaisen vaimennusmaton palaa mistään. Eli seinistä, ovista, koteloista eikä lattiasta. Joten ei ole ihmekkään että sieltä kantautui hyttiinkin jyrinää. Melkoinen neliömäärä ohutta melko suoraan peltiä ilman mitään vaimennuksia pitää melkoista mekkalaa.

jumpy20

Homma aloitettiin takasivuista. Ensin kerros STP Black Goldia ja sen päälle Ground Zeron GZDF 1600-SA pyramidimattoa. Pyöränkotelon yläreuna vaimennettiin jo tässä vaiheessa että siitä on hyvä jatkaa kun seinävanerit on laitettu takaisin paikoilleen.

jumpy21

Samanlainen operaatio luonnollisesti toisellekin puolelle takasivuposkeen ja sen jälkeen kuskin puolen etusivun kimppuun. Siellä oli mielenkiintoinen pelti kotelon alareunassa. Sen reuna hyvin pienellä kosketuksella otti kiinni palkkiin ja todennäköisesti ajaessa pääsee kolisemaan.

jumpy22

Ensin mietittiin kumilevyn liimaamista tuohon väliin jollon pellit eivät ottaisi toisiinsa kiinni. Sitten tultiin siihen tulokseen että taivutetaan pellin reunaa hivenen jolloin rako kasvaa sen verran, ettei pellit pääse pärisemään enää vastakkain. Paksu kangas pihtien väliin ja vähän kerrallaan vääntämällä niin maalipintakaan ei lohjennut.

jumpy23

Minkäänlaista vaimennusta ei täälläkään ollut. Äsken taivutettu pelti oli yläreunoistaan autossa pulteilla ja alareunasta kiinni korimassalla. Joten otettiin ylhäältä pultit irti että päästiin hieman peltiä kääntämään ja vaimentamaan ulkopelti myös sen takaa.

jumpy24

Koko kylki Black Goldilla vuorattuna.

jumpy25Kyljen etupuolella olevassa palkissa oli mahdollisen liukuoven lukkojen yms reiät palkissa. Ne peitettiin Black Goldilla että kuskin korvajuuressa olevaan palkkiin ei niin paljoa pääsisi melua reikien kautta.

jumpy26

Ja jälleen Ground Zeron pyramidimattoa päälle.

jumpy27

Vaneri takaisin paikoilleen ja takaoven kimppuun seuraavaksi. Vanerin alla kosteussulku joka korvataan Black Goldilla.

jumpy28

Ulkopeltiin ensin kerros Black Goldia. Mutta ei palkkiin ettei tehdä vesitaskuja.

jumpy29

Ja sen päälle STP SPL 08 mattoa.

jumpy30

Ja lopuksi vielä kosteussulun tilalle Black Goldia.

jumpy31

Viimeisenä sitten vielä takaovet. Niiden eristäminen tuskin vaikuttaa juurikaan auton melutasoon. Pinnat ovat niin pieniä ja kaukana hytistä. Mutta ovien kiinnilyömisen ääni muuttui rämähdyksestä paljon miellyttävämmäksi tumpsahdukseksi, eikä mattoa eikä aikaa paljoa mennyt. Joten toki sekin samaan palaan tehtiin.

jumpy32

Ja toinenkin takaovi.

jumpy33

 

YHTEENVETO tavaratilan seinät ja ovet:

  • 4,5 m² Black Goldia
  • 1,2 m² Ground Zeron GZDF1600-SA mattoa
  • 0,5 m² SPL 08 mattoa.
  • työaika noin 4 tuntia

Tässä välissä ei lähdetty erikseen koeajolle, sillä oli kiire päästä lattiaa tekemään että se ehditään tehdä saman päivän aikaan. Liukuoven kiinnilyöminen hymyilytti aika rankasti. Aiemmin kuulosti kuin olisi irtonaisia kattopeltejä heilauttanut. Ei enää.

Tavaratilan lattia ja pyöränkotelot

Paljon pinta-alaa, mutta aika helppo ja nopea homma. Vanerit pois lattiasta ja puhdistus.

jumpy34

Ja sen jälkeen tekemään. Tässä ei hirveästi selittämistä ole, tasaiseen lattiaan ja pyöränkoteloihin kerros Black Goldia.

jumpy35

Vanerit takaisin paikoilleen ja nyt olisi ainakin alkuperäisen suunnitelmaan mukaan tämä projekti kokonaan vaimennettu. Loppukoeajot ja videoinnit vielä edessä.

YHTEENVETO tavaratilan lattia:

  • 4,5 m² Black Goldia
  • työaika noin 1,5 tuntia

Videonpätkää projektista ennen & jälkeen:

HUOMIO! läppärin tai kännykän kautta katsottuna tämä video ei oikeuksiinsa pääse. Vähän paremmilla tietokonekaiuttimilla huomaat jo eri tavalla eroja äänimaailmassa….

brkuva

Videon pääset katsomaan Fanaticaudio.com sivustolle kun klikkaat allaolevaa kuvaa.

jumpy2011kansi

 

Hanki tarvikkeet helposti

Kaikki tähän projektiin tarvittavat tuotteet nyt valmiina pakettina erittäin edulliseen pakettihintaan verkkokaupastamme:

Pakun vaimennuspaketti